• Administrator
  •  

    Pomóż nam utrzymać forum i wyłącz blokowanie reklam <moto>
     

Właściwe wartości kompresji

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » ndz 13 paź, 2019

Oczywiście nie znajdę nigdzie oficjalnych danych w żadnej instrukcji, takie uroki chińczyków. Skąd mogę wiedzieć czy moja kompresja jest akceptowalns, jeśli nie mierzyłem jej wcześniej i nie mam punktu odniesirnia?

Jeżeli to w czymś pomaga, to mam silnik 163fml OHC.


Awatar użytkownika
seler1500
Praktykant
Praktykant
Posty: 48
Rejestracja: śr 28 sie, 2019
Pojazd: DT 80 LC2 SM

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: seler1500 » ndz 13 paź, 2019

a). silniki czterosuwowe z zapłonem iskrowym

Pspr = 0,125 x ε

b). silniki czterosuwowe z zapłonem samoczynnym

Pspr = 0,21 x ε

gdzie:

Pspr – ciśnienie sprężania w (MPa)

ε – stopień sprężania badanego silnika

0,125 i 0,21 – wartości stałe


https://zssplus.pl/publikacje/publikacje37.htm

Lifan 163FML ma ε = 9,0:1 czyli 9

9 x 0,125 = 1,125 MPa czyli 11,25 Bar

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » pn 14 paź, 2019

I chińczyki rzeczywiście mają takie wartości?
11,25 bar to jakieś 163 PSI, a u mnie wychodzi raczej około 100. Nie zauważyłem, żeby mój silnik źle pracował (a raczej powinien przy tak słabych wynikach) ale ma ponad 10lat, a u mnie jest od grudnia, więc może faktycznie kiedyś był mocniejszy.

Awatar użytkownika
seler1500
Praktykant
Praktykant
Posty: 48
Rejestracja: śr 28 sie, 2019
Pojazd: DT 80 LC2 SM

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: seler1500 » pn 14 paź, 2019

100 psi to ma lichy, zajechany dwusuw, silnik już w agonii, ale jak jeździ i ci to nie przeszkadza, to zostaw.
Moje 1p52fmh ma też 9:1, a dmucha na etapie docierania 13-14 atm czyli 188 - 203 psi. Większość pionowych chinoli 150-200 które mierzyłem dmuchały po 160-170 psi.
100 psi to 6,9 atm, bardzo słabo jak na czterosuwa. Zrób próbę olejową, jak nie wzrośnie to szukaj w zaworach, ew. uszczelce głowicy.
Dla porównania gy6 50 przy 7-8 atm już ledwo zipie, wyraźnie traci moc, moje fmh przy 9 atm już wyraźnie słabiej jechało (po przytarciu).

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » pn 14 paź, 2019

Takie właśnie dostawałem informacje, że poniżej 120 PSI to właściwie niekoniecznie powinien jeździć, ale ja cisnę 90km/h poza miastem bez większych problemów, dlatego myślałem, że może wskaźnik zrąbany, ale sprawdziłem go na kompresorze i wskazania ma w porządku.


EDIT: Mierzyłem znowu i ciągle 100 PSI. Kiedy dodałem trochę oleju był nieznaczny wzrost do 110.
Kiedy zmieniałem ostatnio pierścienie przyglądałem się zaworom, ale wyglądały w porządku (świeciłem do portu i patrzyłem, czy świeci przez zawory).
Nie oddawałem cylindra do toczenia, bo po pierwsze wątpię, że znajdę nadwymiarowe pierścienie a po drugie za 300pln mogę mieć nowy cylinder z tłokiem, pierścieniami i uszczelkami, więc to chyba bardziej się opłaca. Nieszczelność między cylindrem a tłokiem tłumaczyłaby też lepiej plucie olejem z odmy, no ale do pomiarów gorzej pasuje.


Awatar użytkownika
seler1500
Praktykant
Praktykant
Posty: 48
Rejestracja: śr 28 sie, 2019
Pojazd: DT 80 LC2 SM

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: seler1500 » wt 15 paź, 2019

Powinieneś znaleźć nadwymiarowe tłoki, skoro to gy6 i fmb są, to i tu powinny być. A jak nie to nowy i ogień dalej. Próba olejowa dała tylko nieznacznt wzrost, szukaj w głowicy - luzy zaworowe lub same zawory. Nie sprawdza się ich światłem :) Zalewasz komorę spalania na odwróconej głowicy ropą i zostawiasz na noc. Jak ubędzie ropy, patrzysz w którym kolektorze się znajduje i tym zaworem się zajmujesz do skutku.

Awatar użytkownika
Yautja
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 1365
Rejestracja: sob 13 lis, 2010
Lokalizacja: Polska
Otrzymał podziękowań: razy
Kontaktowanie:

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Yautja » wt 15 paź, 2019

Ja mam seryjne 139FMB 50 ccm, też jeździło dobrze a w tym roku sprawdzałem szczelność zaworów i po zalaniu komory od razu uciekał płyn. Musiałem wymienić jeden zawór i dotrzeć zawory. Różnicy w jeździe znaczącej nie ma ale zawory szczelne więc dłużej posłużą bez awarii.
Obrazek

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » wt 15 paź, 2019

Z tego co wiem to sprawdza się naftą. Ale ja nie miałem czasu na takie zabawy dlatego sprawdziłem tak jak sprawdziłem.
Luzy na pewno nie są za małe a za duże nie powinny zmniejszać kompresji.

Ale skoro twierdzisz, że to zawory, to po co mam cokolwiek z tłokiem robić?
Druga sprawa jest związana z tym co Yautja napisał: Można się spodziewać faktycznej poprawy osiągów? Bo jeżeli to ma wpłynąć tylko na długowieczność to może lepiej zająć się bardziej palącymi problemami, a zawory zostawić na kiedyś, kiedy będę miał nadmiar czasu?

Awatar użytkownika
Yautja
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 1365
Rejestracja: sob 13 lis, 2010
Lokalizacja: Polska
Otrzymał podziękowań: razy
Kontaktowanie:

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Yautja » śr 16 paź, 2019

Chodziło mi o to, że pewnego dnia zawory odmówią posłuszeństwa i kompresja spadnie na tyle, że silnik stanie.
Obrazek

Awatar użytkownika
seler1500
Praktykant
Praktykant
Posty: 48
Rejestracja: śr 28 sie, 2019
Pojazd: DT 80 LC2 SM

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: seler1500 » śr 16 paź, 2019

Dokładnie, albo jak u mnie - zaczną się problemy z odpalaniem, przerywaniem bez większego powodu, gaśnięciem na wolnych. Rób jak najszybciej, zanim nie są wypalone.

Awatar użytkownika
Yautja
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 1365
Rejestracja: sob 13 lis, 2010
Lokalizacja: Polska
Otrzymał podziękowań: razy
Kontaktowanie:

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Yautja » czw 17 paź, 2019

Sprawdź powierzchnie przylegania do gniazd, jak są zaokrąglone to zawory do wymiany.
Obrazek

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » śr 13 lis, 2019

Kupiłem już nawet pastę, ale jak zdemontowałem głowicę i przyjrzałem się zaworom, postanowiłem jeszcze raz je sprawdzić.
Zrobiłem testy i nic nie przepuszczają.

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » śr 01 sty, 2020

Wymieniłem cylinder, tłok, pierścienie, uszczelki, wypolerowałem zawory (wydechowy wyglądał nieco nieciekawie, ale i tak był szczelny). Przy okazji wymieniłem akumulator i już nawet rozrusznik działa, ale kompresja dalej ~100psi.

Awatar użytkownika
JOSEMORALES
Moderator
Moderator
Posty: 1123
Rejestracja: sob 04 cze, 2016
Pojazd: YAMAHA XJ600N
Otrzymał podziękowań: razy

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: JOSEMORALES » czw 02 sty, 2020

Może jakieś mikro pęknięcia głowicy?

Kuaczozor
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 446
Rejestracja: wt 30 sty, 2018

Re: Właściwe wartości kompresji

Postautor: Kuaczozor » pt 03 sty, 2020

<bezradny>
Ale żeby w ogóle nie było poprawy od zrobienia zaworów i wymiany połowy góry?
Gdybym nie sprawdzał już wcześniej tego manometru obstawiałbym błędne odczyty.



Wróć do „Pomoc”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Created by Matti from StylesFactory.pl modified by Moto-4t
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
phpBB Xmas © PhpBB3 BBCodes
modified by Prelude
©2010-2021 Moto-4t.pl