Witam.
Mam motorower Toros(Zipp) Montana z silnikiem 139fma (48 cm3). Zmieniłem w nim niedawno cylinder i głowicę na 72cm3. Mam parę kwestii i pytań związanych z motorkiem i modyfikacją:
I. Z tego co się dowiedziałem, to oznaczenia w tego typu silnikach (np. 139FMA 139FMB) należy rozszyfrować w ten sposób, że:
1-oznacza jeden cylinder
39-średnica tłoka
F-chłodzenie powietrzem
M-silnik motocyklowy
ostatnia litera to zakodowana KLASA pojemności (klasa nie jest równoważna z rzeczywistą pojemnością)
A-oznacza klasę pojemności poniżej 50 cm3
B-klasa pojemności 50 cm3
inne przykładowe to:
D-klasa pojemności 70 cm3
H-klasa pojemności 110 cm3
Prawidłowy pełny kod w silnikach z poziomym cylindrem powinien wyglądać np. 1P139FMB (literka P oznacza właśnie poziomy cylinder).
U mnie w motorku na silniku właśnie jest wybite 1P139FMA.
PYTANIE 1: Rozumiem, że literkę P pomija się nieformalnie (na przykład w sklepach z częściami) przy pojemnościach do 110 cm3 ze względu na to, że nie spotyka się tych silników o takich pojemnościach w układzie pionowym?
W moim motorku oryginalnie jest cylinder o pojemności 48cm3. Tak jest wybite na cylindrze i zgadza się to z kodem silnika (FMA).
Z tego co wiem, to różnica w pojemności miedzy FMA i FMB musi polegać albo na innej średnicy tłoka albo na innym skoku tłoka. Wywnioskowałem, że skoro średnice tłoka w 139FMA i 139FMB są takie same - 39 mm (oznaczenie 39 w kodzie silnika) więc różnica polega na skoku tłoka. I faktycznie, spotkałem w Internecie taką informację, że dla 139FMB skok tłoka wynosi 41,5 mm a dla 139FMA wynosi 40,2 (co by się zgadzało, jak wykonamy samodzielnie obliczenia).
PYTANIE 2: Skoro jest różnica w skoku tłoka, to musi to wynikać z jakiejś różnicy w budowie wału korbowego? Czy to oznacza, że jak chciałbym zamontować z powrotem zestaw 48cm3 i np. musiałbym wymienić wał korbowy (sprzedający wały zazwyczaj opisują, że pasują one do silników 139FMA i 139FMB) to byłby jakiś problem? Tłok zacząłby wystawać za daleko o ten około milimetr poza cylinder?
Dodam, że przy montażu zestawu 72cm3 nie widziałem kolizji, wygląda na to, że wszystko działa prawidłowo. No tojest odwrotna sytuacja, tłok jak już to nie pracuje w pełnym zakresie.
II. W moim zestawie 72cm3 głowica ma średnicę zaworów 20mm-wydechowy i 23mm-ssący a kanał dolotowy 22mm a wydechowy 20mm. Poźniej, już po wymianie, natknąłem się w jakiejś ofercie na głowicę 72cm3 o zaworach takich samych ale o większych kanałach 24mm-dolotowy i 21mm-wydechowy.
PYTANIE 3: Czy byłaby duża różnica gdybym zastosował tą głowicę o większych kanałach? Jakie średnice kanałów mają Wasze głowice 72cm3?
III. W kwestii przełożeń przekładni łańcuchowej to opierając się na jednym z wątków tego forum podana była tabelka z obliczonymi przełożeniami dla poszczególnych zębatek przednich i tylnych.
PYTANIE 4: Czy oznacza to, że np. jak mamy zębatkę przednią 14 i tylną 37 (14/37=0,378) lub przednią 17 i tylną 45 (17/45=0,378) to motorek będzie się zachowywał tak samo?