• Administrator
  •  

    Pomóż nam utrzymać forum i wyłącz blokowanie reklam <moto>
     

Motorower z silnikiem 139FMA - parę pytań

Czyli to co ma wpływ na osiągi.
Montana
Posty: 5
Rejestracja: czw 27 cze, 2019
Pojazd: Toros/Zipp Montana

Motorower z silnikiem 139FMA - parę pytań

Postautor: Montana » pt 28 cze, 2019

Witam.

Mam motorower Toros(Zipp) Montana z silnikiem 139fma (48 cm3). Zmieniłem w nim niedawno cylinder i głowicę na 72cm3. Mam parę kwestii i pytań związanych z motorkiem i modyfikacją:

I. Z tego co się dowiedziałem, to oznaczenia w tego typu silnikach (np. 139FMA 139FMB) należy rozszyfrować w ten sposób, że:

1-oznacza jeden cylinder
39-średnica tłoka
F-chłodzenie powietrzem
M-silnik motocyklowy
ostatnia litera to zakodowana KLASA pojemności (klasa nie jest równoważna z rzeczywistą pojemnością)
A-oznacza klasę pojemności poniżej 50 cm3
B-klasa pojemności 50 cm3
inne przykładowe to:
D-klasa pojemności 70 cm3
H-klasa pojemności 110 cm3

Prawidłowy pełny kod w silnikach z poziomym cylindrem powinien wyglądać np. 1P139FMB (literka P oznacza właśnie poziomy cylinder).
U mnie w motorku na silniku właśnie jest wybite 1P139FMA.

PYTANIE 1: Rozumiem, że literkę P pomija się nieformalnie (na przykład w sklepach z częściami) przy pojemnościach do 110 cm3 ze względu na to, że nie spotyka się tych silników o takich pojemnościach w układzie pionowym?

W moim motorku oryginalnie jest cylinder o pojemności 48cm3. Tak jest wybite na cylindrze i zgadza się to z kodem silnika (FMA).
Z tego co wiem, to różnica w pojemności miedzy FMA i FMB musi polegać albo na innej średnicy tłoka albo na innym skoku tłoka. Wywnioskowałem, że skoro średnice tłoka w 139FMA i 139FMB są takie same - 39 mm (oznaczenie 39 w kodzie silnika) więc różnica polega na skoku tłoka. I faktycznie, spotkałem w Internecie taką informację, że dla 139FMB skok tłoka wynosi 41,5 mm a dla 139FMA wynosi 40,2 (co by się zgadzało, jak wykonamy samodzielnie obliczenia).

PYTANIE 2: Skoro jest różnica w skoku tłoka, to musi to wynikać z jakiejś różnicy w budowie wału korbowego? Czy to oznacza, że jak chciałbym zamontować z powrotem zestaw 48cm3 i np. musiałbym wymienić wał korbowy (sprzedający wały zazwyczaj opisują, że pasują one do silników 139FMA i 139FMB) to byłby jakiś problem? Tłok zacząłby wystawać za daleko o ten około milimetr poza cylinder?

Dodam, że przy montażu zestawu 72cm3 nie widziałem kolizji, wygląda na to, że wszystko działa prawidłowo. No tojest odwrotna sytuacja, tłok jak już to nie pracuje w pełnym zakresie.

II. W moim zestawie 72cm3 głowica ma średnicę zaworów 20mm-wydechowy i 23mm-ssący a kanał dolotowy 22mm a wydechowy 20mm. Poźniej, już po wymianie, natknąłem się w jakiejś ofercie na głowicę 72cm3 o zaworach takich samych ale o większych kanałach 24mm-dolotowy i 21mm-wydechowy.

PYTANIE 3: Czy byłaby duża różnica gdybym zastosował tą głowicę o większych kanałach? Jakie średnice kanałów mają Wasze głowice 72cm3?

III. W kwestii przełożeń przekładni łańcuchowej to opierając się na jednym z wątków tego forum podana była tabelka z obliczonymi przełożeniami dla poszczególnych zębatek przednich i tylnych.

PYTANIE 4: Czy oznacza to, że np. jak mamy zębatkę przednią 14 i tylną 37 (14/37=0,378) lub przednią 17 i tylną 45 (17/45=0,378) to motorek będzie się zachowywał tak samo?


Awatar użytkownika
Kuaczozor
Majster
Majster
Posty: 150
Rejestracja: wt 30 sty, 2018
Pojazd: Skyteam 01

Re: Motorower z silnikiem 139FMA - parę pytań

Postautor: Kuaczozor » pt 28 cze, 2019

Ad.1
Chińczycy pomijają ,,P" również zupełnie formalnie. Trudno powiedzieć czym dokładnie się kierują, ale być może Twoje podejrzenia są słuszne.

Ad.2
Na to wygląda, ale osobiście nie rozbierałem takiego silnika, więc nie wiem jak to z tym wałem.

Ad.3
Pewnie nie dość, żeby wymieniać głowicę.

Ad.4
Przy tej samej skrzyni biegów i zębatkach motocykl będzie osiągał takie same prędkości przy tych samych obrotach. Jednak nie będzie ,,zachowywał się tak samo", ponieważ wraz z większą mocą (która powinna synikać z większej pojemności) będzie szybciej wkręcał się na obroty pod obciążeniem, a co za tym idzie, szybciej osiągał dane prędkości.
Innymi słowy, zwiększając moc, przy zachowaniu tych samych przełożeń, zwiększasz przyśpieszenie.

Montana
Posty: 5
Rejestracja: czw 27 cze, 2019
Pojazd: Toros/Zipp Montana

Re: Motorower z silnikiem 139FMA - parę pytań

Postautor: Montana » wt 02 lip, 2019

Dziękuję za odpowiedź.

Nie do końca zrozumiałem wyjaśnienie dotyczące pkt.4.

Chodziło mi o sytuację, że na tej samej skrzyni biegów, na tej samej pojemności cylindra używamy kół zębatych 14/37 i zmieniamy na 17/45 (lub na odwrót). Przełożenie wychodzi takie samo (0,378) i przy takich założeniach czy motorek będzie się zachowywał tak samo.

Awatar użytkownika
Kuaczozor
Majster
Majster
Posty: 150
Rejestracja: wt 30 sty, 2018
Pojazd: Skyteam 01

Re: Motorower z silnikiem 139FMA - parę pytań

Postautor: Kuaczozor » wt 02 lip, 2019

Ach, myślałem, że pytasz o zmianę pojemności bez zmiany skrzyni i zębatek.

Tak, powinien zachowywać się tak samo.
Niektóre konfiguracje zębatek są bardziej optymalne od innych ponieważ stosunek ich średnic wpływa na zużywanie się łańcucha ale nie spotkałem się z tym, żeby ktoś się tym szczególnie przejmował.

https://www.gearingcommander.com/ <- na tej stronie możesz obliczyć prędkość na konkretnych przełożeniach i porównać jaki efekt da zmiana zębatek.

Montana
Posty: 5
Rejestracja: czw 27 cze, 2019
Pojazd: Toros/Zipp Montana

Re: Motorower z silnikiem 139FMA - parę pytań

Postautor: Montana » pn 08 lip, 2019

Dzięki wielkie za odpowiedź i informacje :)



Wróć do „Mechaniczne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Created by Matti from StylesFactory.pl modified by Moto-4t
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
phpBB Xmas © PhpBB3 BBCodes
modified by Prelude
©2010-2019 Moto-4t.pl