Więc lecim.
CEWKI I REGULATORY
W naszych sprzętach mamy kilka rodzajów statorów, podzielić je można z grubsza:
- na statory z cewką świetlną z masą na obudowie (zmasowane)
- na statory z cewką świetlną odizolowaną od masy (niezmasowane)
- na statory BEZ cewki zasilającej moduł CDI
Zazwyczaj rodzaj statora można stwierdzić po kolorach kabli. Statory zmasowane mają przeważnie kolory przewodów od cewek ładujących żółty i biały, statory niezmasowane albo 2x biały lub 2x żółty lub też zółty i różowy. Stator bez cewki zasilającej moduł nie będzie posiadał czarnego kabla z czerwonym paskiem.
Jeżeli zdarzy się nam zakupić stator zmasowany zamiast niezmasowanego to przeważnie trzeba wymienić regulator napięcia ponieważ są dość znaczące różnice nie tylko w samych cewkach ale i budowie regulatorów.
W przypadku standardowego regulatora 4 pinowego do cewek zmasowanych napięcie z cewki leci na jeden odczep (żółty przewód z silnika) mostka prostowniczego wewnątrz regulatora, drugi odczep mostka jest podpięty do masy i już mamy prąd, którego napięcie jest kontrolowane przez układ biorący napięcie kontrolne z białego przewodu i na jego podstawie otwiera się na tranzystor zwierający cewkę z masą poprzez diodę Zenera i parę oporników lub tez nie.

Do cewek odizolowanych od masy mamy regulator 5 pinowy**. W jego przypadku początek i koniec cewek ładujących jest podłączony do mostka prostowniczego a napięcie kontrolne brane bezpośrednio z instalacji motocykla.
** ale jest również 4ro pinowy, w tedy najlepiej zakupić taki z kablami, on różni się od 5pinowego że odczep pomiarowo-kontrolny jest już wewnątrz regulatora spięty.
Regler 4ro pinowy do cewek niezmasowanych

Regler 5cio pinowy do cewek niezmasowanych

CZĘSTO PORUSZANY TEMAT NA FORUM - kupiłem 110-125ccm od crossa ze statorem na 2 cewkach i mało prądu
Problem ten nie dotyczy posiadaczy chopperka Łoś gdzie reflektor leci z prądnicy, ale przeważnie posiadaczy wszelakiej maści klonów Nekenów, Yankesów itp motocykli gdzie cały prąd brany jest z akumulatora na oświetlenie całego moto.
Nie wiedzieć czemu, prądnica potrafiąca uciągnąć H4 55W nie wydala.
Sposobów na to jest kilka, osobiście przerobiłem 3.
1 Odpinamy masę od regulatora , teraz regler robi za prostownik połówkowy a układ ograniczający napięcie nie działa.
EFEKT: jest lepiej ale prąd na styk, zalecam wymianę żarówki w lampie na 25W a wszystkie kontrolki na LEDy przerobić, niestety prostownik będzie często w użyciu.
2 Potrzebny będzie ściągacz do magneta i regulator do cewek niezmasowanych lutownica taśma izolacyjna ewentualnie koszulka termokurczliwa.
Wykręcamy stator z cewkami, lokalizujemy gdzie jest przykręcona masa cewki i ją odkręcamy (odlutowujemy) od pakietu. Lokalizujemy biały przewód odlutowujemy go od cewki i należy przewód przylutować do druta co był przykręcony (przylutowany) do masy. Drucik co był do białego należy zaizolować, TEN DRUCIK JUŻ NIE BĘDZIE POTRZEBNY. Otrzymujemy cewkę niezmasowaną.
EFEKT: mamy ładowanie które daje około 1,5A na akumulator przy 5500r.p.m. i 35W żarówce w lampie przedniej i normalnej żarówce z tyłu. Ja tak jeździłem jakiś czas, prostownik profilaktycznie podpinałem.
3 Efekt opisany na forum z wykorzystaniem podstawki na 6 cew statora 4ro cewkowego z zetki, reglera 5pinowego tokarki wiertarki.
viewtopic.php?t=7390
EFEKT: SZALEŃSTWO PRĄDU!! Ładowanie jak na oryginalnych 6ciu cewkach.
ALE nie do końca bo po czasie lubi paść cewka zasilająca CDI

KUPIŁEM PODSTAWKĘ NA 6 CEWEK WKRĘCIŁEM DO SILNIKA OD CROSSA A NIE MAM W OGÓLE PRĄDU
Problem z którym sam się spotkałem, winne temu jest MAGNETO. Przeważnie przy statorach 2 cewkowych magneto ma tylko 4magnesy. Aby to sprawdzić należy wykręcić magneto i jeśli jest blacha w środku to przejechać po jej obwodzie śrubokrętem. Kilkukrotnie nam go przyciągnie mocniej i w zależności ile jest magnesów to tyle razy.
Przy magnecie z 4ma magnesami i statorze z 6ma cewkami prąd płynie pomiędzy cewkami przez co fazy w cewkach się znoszą i ładowanie jest praktycznie zerowe.
Ratunkiem może być przeszczep magnesów albo magneta lub 3 sposób na ładowanie.
TROCHĘ O ZAPŁONIE
Przeważnie układ zapłonowy zasilany jest z osobnej cewki na statorze. Prąd z tej cewki idzie BEZPOŚREDNIO na moduł nie ma żadnych regulatorów napięcia po drodze. Zazwyczaj napięcie zasilania wynosi 90V-110V w zależności od obrotów. Jeżeli motocykl nam nie trzyma wolnych obrotów, biednie się zbiera i nierówno pracuje a przekopaliśmy już wszystko to radzę sprawdzić tą cewkę. Jeżeli nasze moto wyposażone jest w obrotomierz to będzie on również zaniżać jeśli padnie nam powyższa cewka.
PODSUMOWANIE + DROBNA RADA
Opisane powyżej przykłady wynikają z nabytego doświadczenia popartego wydaną kasą. Wszystkie przeróbki i modyfikacje z prądem testowałem przeważnie kilka dni do paru tygodni.
Jeśli ktoś uważnie śledzi forum na pewno zauważy ,że są to moje mądrości z kilkunastu tematów zebrane w całość.
Aktualnie używam 2 patentu na ładowanie i po wymianie reflektora na lampę od ZetKi na HS1 jestem bardzo zadowolony. Jeżeli ktoś posiada lampę na żarówki BA20 ,popularne w chińczykach bańki , niech nie stosuje pseudo halogenów na trzonek BA20. Po pierwsze nie posiadają homologacji a co najważniejsze nie dają dobrego światła i co najgorsze potrafią wypalić odbłyśnik, koszt lekcji 100 - 130 zł w zależności jaką lampę kupimy.
Wszelakie uwagi ,spostrzeżenia i zastrzeżenia mile widziane.
Własność Moto-4t.pl, absolutny zakaz kopiowania pod karą chłosty zużytym łańcuchem ucioranym w oleju .