• Administrator
  •  

    Pomóż nam utrzymać forum i wyłącz blokowanie reklam <moto>
     

Artykuł o świecach zapłonowych.

Testy i recenzje różnych produktów.
Awatar użytkownika
Olo
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 1858
Rejestracja: sob 01 sty, 2011
Lokalizacja: ÂŁĂłdÂź, retkinia

Artykuł o świecach zapłonowych.

Postautor: Olo » śr 26 sty, 2011

Świeca zapłonowa jest jednym z głównych elementów układu zapłonowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym. Podstawowym zadaniem świecy zapłonowej jest zrealizowanie we wnętrzu komory spalania wyładowania elektrycznego o wymaganym charakterze. Do podstawowych parametrów tego wyładowania należą napięcie szczytowe oraz energia iskry. Wyładowanie występuje pomiędzy elektrodą centralną, a jedną bądź kilkoma elektrodami bocznymi świecy. Do wywołania tego zjawiska niezbędne jest wystąpienie pewnej minimalnej wartości napięcia wtórnego. Wartość tego napięcia zależna jest od odległości między elektrodami świecy, medium przez które przeskakuje iskra, ciśnienia oraz kształtu elektrod. Aby doprowadzić do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze, ilość ciepła dostarczonego do ładunku musi być dostatecznie duża, aby zainicjować proces spalania w objętości na tyle duży, aby płomień zaczął się samorzutnie rozwijać. Intensywne zawirowania ładunku w cylindrze silnika utrudniają zapłon mieszanki oraz w skrajnych przypadkach doprowadzają do wygaszenia płomienia. Aby zapłon mieszanki był prawidłowy świeca zapłonowa powinna posiadać odpowiednią charakterystykę cieplną. Charakterystykę tę określają dwie wartości temperatury: temperatura samooczyszczania się oraz temperatura samozapłonu. Pierwsza wartość jest to minimalna temperatura, poniżej której nie zachodzi proces samooczyszczania się świecy, co prowadzi do jej mostkowania. Po osiągnięciu tej temperatury następuje wypalenie z powierzchni izolatora osiadłych zanieczyszczeń złożonych głównie z cięższych węglowodorów oraz sadzy. Substancje osadzające się na izolatorze zmniejszają jego rezystancję powierzchniową tworząc tzw. mostek przewodzący. Przekroczenie temperatury samozapłonu (850 °C) przez najbardziej wysunięte do komory spalania elementy świecy, powoduje samorzutne i niekontrolowane zapłony mieszanki. Prawidłowo skonstruowana i dobrana do silnika świeca zapłonowa powinna pracować od 500 °C do 850 °C w całym zakresie pracy silnika. Nową grupą produktów są świece zapłonowe przeznaczone do samochodów wyposażonych w instalacje zasilane gazem propan-butan. Za zapłon mieszanki w komorze spalania odpowiedzialny jest, mimo zmiany zasilania, nadal ten sam układ zapłonowy wraz ze świecą zapłonową. Jej zadaniem jest wprowadzenie energii zapłonowej do komory spalania, gdzie iskra elektryczna wytworzona pomiędzy elektrodami zapoczątkowuje proces spalania mieszanki paliwa z powietrzem. Inne są jednak warunki zapłonu. Najważniejsze z punktu widzenia świecy zapłonowej to:

* większa do ok. 30% rezystancja mieszanki, utrudniająca przeskok iskry elektrycznej, oraz
* wyższa średnia temperatura spalania.

Świece zapłonowe dla zapłonu iskrowego silnika z paliwem gazowym posiadają swoją konstrukcję w sposób nadrzędny przyporządkowaną do pracy z paliwem gazowym, a w drugiej kolejności do pracy z paliwem benzynowym. Jej konstrukcja zapewnia właściwie dobrane parametry iskry oraz jej energię, gwarantującą każdorazowy zapłon mieszanki gazowo-powietrznej pomimo utrudnień spowodowanych paliwem gazowym. Szczególnie jest to ważne w okresie zimowym, gdzie wyraźnie dają się odczuć różnice w jakości paliwa gazowego lub nieodpowiednich proporcji propanu i butanu.
Budowa i opis działania świecy

Iskra powstaje pomiędzy elektrodą centralną (środkową), zasilaną wysokim napięciem i umieszczoną wewnątrz izolatora ceramicznego, a elektrodą (elektrodami) boczną podłączoną do masy poprzez gwintowany korpus świecy. Korpus służy także do zamontowania świecy w gnieździe w głowicy silnika, zapewniając tym samym dobre odprowadzanie ciepła.

Szczelina pomiędzy elektrodami wymaga okresowej kalibracji zgodnie ze specyfikacją wytwórcy.

Nie może być zbyt duży, bo wtedy iskra nie przeskoczy pomiędzy elektrodami świecy, ani nie może być zbyt mały ponieważ wtedy świeca zostałaby szybko zarzucona (zespawana) czyli obie elektrody zostałyby połączone np. opiłkiem metalu co uniemożliwia przeskok iskry a co za tym idzie zapalenie mieszanki paliwo-powietrznej.
źródło Wikipedia
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Ostatnio zmieniony czw 27 sty, 2011 przez Olo, łącznie zmieniany 3 razy.
http://www.polskajazda.pl/Motocykle/Zipp/Shock/109607
Obrazek[/URL]
Motocykl jest bogiem,
prêdkoœÌ na³ogiem
Pal gumĂŞ i szalej,
nie myÂśl co dalej


Awatar użytkownika
Misiak1177
Weteran
Weteran
Posty: 319
Rejestracja: czw 18 lis, 2010
Lokalizacja: NYSA-OPOLSKIE

Re: Artykuł o świecach zapłonowych.

Postautor: Misiak1177 » śr 26 sty, 2011

dobry art:]
PomogÂłem? Kliknij pomĂłgÂł :)

MĂłj sprzĂŞcik na PJ:)

http://www.polskajazda.pl/Motocykle/Rom ... 900/103433

Blu
Weteran
Weteran
Posty: 312
Rejestracja: ndz 26 gru, 2010
Lokalizacja: ZGL
Kontaktowanie:

Re: Artykuł o świecach zapłonowych.

Postautor: Blu » śr 26 sty, 2011

Misiak1177 pisze:dobry art:]

No ładnie to Ciocia Wiki napisała :]
[center] Obrazek [/center]

Awatar użytkownika
choinka
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 4223
Rejestracja: sob 13 lis, 2010
Lokalizacja: SierakĂłw

Re: Artykuł o świecach zapłonowych.

Postautor: choinka » śr 26 sty, 2011

No to mógł kolega napisać że Źródło: wikipedia albo coś. Dzięki za artykuł masz piwko.

Awatar użytkownika
Olo
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 1858
Rejestracja: sob 01 sty, 2011
Lokalizacja: ÂŁĂłdÂź, retkinia

Re: Artykuł o świecach zapłonowych.

Postautor: Olo » śr 26 sty, 2011

Miałem sam zrobić, nawet jakieś stare książki o świecach znalazłem, ale bardziej do gustu przypadła mi wersja Wikipedii. Dzięki za piwko :]
Ostatnio zmieniony śr 26 sty, 2011 przez Olo, łącznie zmieniany 1 raz.
http://www.polskajazda.pl/Motocykle/Zipp/Shock/109607

Obrazek[/URL]

Motocykl jest bogiem,

prêdkoœÌ na³ogiem

Pal gumĂŞ i szalej,

nie myÂśl co dalej


adrol

Re: Artykuł o świecach zapłonowych.

Postautor: adrol » czw 27 sty, 2011

myślę że to też powinno się tutaj znaleźć :)
Obrazek

Uploaded with ImageShack.us



Wróć do „Testy i Recenzje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Created by Matti from StylesFactory.pl modified by Moto-4t
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
phpBB Xmas © PhpBB3 BBCodes
modified by Prelude
©2010-2021 Moto-4t.pl