Wszystkie pytania dotyczące 72ccm pisać w tym temacie
Najważniejsze rzeczy podczas przeróbki:
→ Nie wymieniamy wału, szpilek ani łańcuszka rozrządu, seryjne z motoru jak najbardziej wystarczają.
→ Nie ma potrzeby zmieniania gaźnika, można ew. zmienić dyszę główną na 72, 75, 78, 80 (w Ogarach 07 i 08 są dysze 72 więc nie ma potrzeby jej zmieniania), po zmianie dyszy należy wyregulować gaźnik, oczywiście po zmienieniu pojemności z 50->72 też go regulujemy.
→ Luz zaworu ssącego ustawiamy na 0.05 a wydechowego na 0.07. Jeśli silnik nie działa prawidłowo (mało mocy itp) to możemy ustawić inny luz, np. 0.06 i 0.08.
→ Możemy kupić kilka rodzajów zestawów:
- Cylinder itp** + głowica nieuzbrojona;
- Cylinder itp* + głowica uzbrojona;
- Cylinder itp* + głowica (uzbrojona bądź nie, już nie pamiętam) + wał
Osobiście polecam kupno pierwszego zestawu, głowicę można przezbroić w bardzo łatwy sposób, link do poradnika niżej.
*itp- Tłok, pierścienie, uszczelki (być może jeszcze coś o czym zapomniałem)
**itp- Tłok, pierścienie, uszczelki, uszczelniacze, zawory (być może jeszcze coś o czym zapomniałem)
→ Jak wymienić cylinder, uzbroić głowicę? Wszystko jest w tym poradniku: http://forum.moto-4t.pl/topics8/rozbier ... -vt378.htm
Jeśli mamy klucz dynamometryczny, to tu jest pokazane z jakim momentem przykręcać śrubki
→ Docieramy na kilka sposobów:
- Docieramy jeżdżąc normalnie, robiąc częste przerwy aby silnik się nie przegrzał, bo głównie o to chodzi w docieraniu. Docieramy minimum 250km.
- Docieramy jeżdżąc z małą prędkością, pierwsze 100km z max 55km/h, manetkę odkręcamy na 1/3 gazu, do 200km możemy jeździć z max 60-65km/h, manetka na 2/3 gazu, potem jeździmy normalnie, możemy sprawdzać V-MAX ale niezbyt często.
- Są jeszcze inne metody, można ustalić własną metodę i potem napisać recenzję w tym temacie- na pewno się przyda
Osobiście wybrałem drugą metodę, jak na razie ok. 400km zrobiłem na 72ccm i jest git
→ Czy wymieniać głowicę z 50ccm na 72ccm? Tak. Głowicę musimy wymienić bo jak założymy cyl 72 to tłok będzie o nią uderzał. Dodatkowo głowica 72ccm ma większe zawory i większy dolot niż głowica 50ccm.
→- Docieranie zaworów. Kupujemy pastę do docierania zaworów, smarujemy nią zawór i nim miętolimy- zmniejsza to ryzyko wypalenia się zaworu bądź szybkiej utraty kompresji. Najlepiej mieć 3 pasty: 2, 1 i 0. Filmik: http://www.youtube.com/watch?v=kkxPp_NNTZI
→- Jaki olej wlać? Przejrzyj ten temat, jeśli nie uzyskałeś wyczerpującej odpowiedzi możesz śmiało pytać! http://forum.moto-4t.pl/topics8/olej-vt232.htm
Zwiększenie mocy na 72ccm:
→ Nowy gaźnik. Najlepszym nowym gaźnikiem do silnika 72ccm będzie gaźnik z przepustnicą 22mm, na większym (24,26mm) będzie po prostu zalewało silnik bądź paliwo będzie leciało rurką która idzie od gaźnika. Na allegro są gaźniki 22mm budowy PZ19, wystarczy poszukać lub poprosić o znalezienie danego w tym temacie.
→ Sportowy wałek rozrządu. Sportowy wałek rozrządu da nam trochę mocy, szybciej otwiera zawory które również wysuwają się wyżej. Do sportowego wałka rozrządu musimy dokupić twarde sprężyny zaworowe. Cena wałka... Myślę że oscyluje w granicach 200zł + sprężyny ok. 80zł.
→ Tłok HC. Taki tłok również możemy zastosować aby podnieść moc, zwiększa on kompresję.
→ Lekkie magneto:
- Outer rotor- Lekkie magneto z ładowaniem, masa ok. 500g (seria ok. 1200g), silnik dzięki niemu szybciej wchodzi na obroty = większa moc. Aby je zamontować niestety musimy zrezygnować z rozrusznika, trzeba zdemontować łańcuszek, sprzęgło itp czyli wszystko co jest pod lewą pokrywą i w miejscu starej pokrywy rozrządu przykręcamy nową- z cewkami.
- Inner rotor- Lekkie magneto bez jakiegokolwiek ładowania, daje nam jedynie iskrę. Waga ok. 200g, duży przyrost mocy. Montujemy tak samo jak Outer.
Artykuł opracowany przez:
- Alp3n
- Olo
Gdy przypomni się mi bądź komuś z administracji jakaś istotna rzecz temat zostanie uaktualniony.
Jakiekolwiek uwagi proszę kierować na PW.