• Administrator
  •  

    Pomóż nam utrzymać forum i wyłącz blokowanie reklam <moto>
     

Konserwacja łańcucha

Patenty na dane problemy
Awatar użytkownika
Stunti
Stały Bywalec
Stały Bywalec
Posty: 700
Rejestracja: wt 30 lis, 2010
Lokalizacja: Grajewo

Konserwacja łańcucha

Postautor: Stunti » pn 14 lut, 2011

Praktycznie od początku historii motocykli na świecie do przeniesienia napędu na tylne koło wciąż w większości przypadków używane są łańcuchy. Oczywiście od tamtych czasów technologie i materiały znacznie się zmieniły, podobnie jak same łańcuchy i zębatki jednak pomysł jest wciąż ten sam. Bez względu na wiek, zastosowaną technologię i materiały o każdy łańcuch trzeba dbać.
Zadbany, poprawnie naciągnięty i nasmarowany łańcuch dostarcza maksimum mocy z silnika do tylnego koła motocykla. Brudny i zardzewiały znacznie szybciej się zużywa i nie pozwala w pełni korzystać z zasobów mocy naszego sprzętu a w stanie wyjątkowego zaniedbania może doprowadzić do sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu. W związku z tym należy regularnie kontrolować stan łańcucha i zębatek zwracając uwagę na stopień zabrudzenia, ilość smaru, odpowiednie naciągnięcie i stan zużycia zębatek. Sprawdzanie powyższych elementów rzadziej niż co 300 km należy do najcięższych grzechów motocyklisty. W przypadku, gdy łańcuch narażony jest na oddziaływanie dużej ilości piasku, brudu, kurzu czy wody kontrola zespołu napędowego powinna odbywać się odpowiednio częściej.
Obrazek

Konserwacja łańcucha :

Do odpowiedniej konserwacji łańcucha w motocyklu najczęściej potrzebne są: klucz do poluzowania osi koła, klucz do naciągnięcia łańcucha, preparat do czyszczenia łańcucha (może być nafta i pędzelek), smar do łańcucha, kilka szmatek (im więcej, tym lepiej – nie polecam podkoszulka który mamy zamiar jeszcze ubrać, bo po całej operacji czyściwo można jedynie wyrzucić) i podstawka do unoszenia tylnego koła (jest mnóstwo tego typu podstawek na rynku, polecam zapoznanie się z ofertą SW Motech i BikeLift), jeśli motocykl nie jest wyposażony w nóżkę centralną. Pod żadnym pozorem nie należy słuchać rad ‘specjalistów’ w postaci: „jeśli Twój motocykl nie ma nóżki centralnej i nie masz pod ręką podstawki do unoszenia tylnego koła poproś o pomoc kolegę który uniesie tylne koło motocykla na czas smarowania”.
Obrazek

Naciągnięcie łańcucha

Jeśli łańcuch w Twoim motocyklu nie był od pewnego czasu naciągany warto się tym zająć. Należy sprawdzić luz mniej więcej po środku pomiędzy obiema zębatkami. Jeśli luz jest na tyle duży, ze jesteś w stanie unieść łańcuch na wysokość powyżej 2 cm powinieneś zabrać się za naciągnięcie łańcucha. W zależności od motocykla jakim jeździsz mechanizm naciągania jest różny i powinieneś zapoznać się z zaleceniami producenta Twojego motocykla. Bez względu na to jaki sprzęt posiadasz pamiętaj o podwójnym sprawdzeniu poprawnego dokręcenia wszystkich śrub i użycia zawleczek zabezpieczających zgodnie z zaleceniami producenta po zakończeniu całej operacji czas na następny etap.

Czysty łańcuch to dobry łańcuch:

Proces smarowania niewątpliwe powinien zacząć się od dokładnego wyczyszczenia łańcucha i zębatek, czego z pewnością nie należy robić za pomocą szczotki drucianej (tak, słyszałem również takie porady!). Najlepsze do tego celu są stworzone właśnie do tej czynności środki czyszczące renomowanych producentów (takich jak Motul, Castrol, S100 czy Bel-Ray). Aby wygodnie i dokładnie wyczyścić i nasmarować łańcuch należy pracować na motocyklu pewnie umieszczonym na podstawce do unoszenia tylnego koła (upewnij się, że sprzęt nie spadnie w momencie gdy włączysz silnik i wbijesz pierwszy bieg). Najprościej zastosować się do instrukcji podanej przez producenta środka, który stosujemy. Warto poświęcić dużo czasu i cierpliwości na tę czynność aby pozbyć się wszystkich możliwych do usunięcia zanieczyszczeń. Podobnie jak w przypadku przygotowywania podłoża pod malowanie, bez dokładnego wyczyszczenia i odtłuszczenia efekt całej operacji będzie mizerny. Gdy łańcuch już lśni i jest suchy (!) możemy przystąpić do smarowania.

Czym smarować?

Do smarowania używamy specjalnego środka smarującego, właściwego dla typu naszego łańcucha (O-ring, X-ring). Pamiętać należy, że dawno skończyły się już czasy smarowania ‘czym popadnie’ i jeśli nie masz jeszcze właściwego smaru przerwij to, co robisz, umyj ręce, twarz, ładnie się ubierz i jedź do sklepu (wysokiej jakości smary dostępne są oczywiście również w Internecie, warto pomyśleć o dorzuceniu ich do koszyka przy okazji innych zakupów). Tylko i wyłącznie gdy mamy już odpowiedni smar i pewność, że sprzęt nie spadnie z podstawki włączamy silnik, zapinamy pierwszy bieg i zabieramy się za smarowanie. Smar nanosimy na wewnętrzną stronę łańcucha na całej jego długości. Nie należy przesadzać – jeśli użyjemy zbyt dużej ilości nadmiar, dzięki sile odśrodkowej, bardzo szybko znajdzie się na naszym motocyklu i ubraniu. Pamiętać należy, że większość smarów zaraz po użyciu ma właściwości penetrujące, a funkcje smarowania i przylegania do łańcucha przyjmuje dopiero po ulotnieniu się środków penetrujących z ich składu. Dlatego też, po nałożeniu smaru należy odczekać ok. 15 minut przed wyruszeniem na pierwszą przejażdżkę.
Teraz pozostaje już tylko posprzątać cały bałagan i w drogę!
Obrazek

Poradnik na pewno się przyda :)
Obrazek


Awatar użytkownika
prezes
Zasłużony
Zasłużony
Posty: 435
Rejestracja: ndz 31 paź, 2010
Lokalizacja: SÂławoborze/Koszalin

Re: Konserwacja łańcucha

Postautor: prezes » pn 14 lut, 2011

Git, jeżeli jest on nie twojego autorstwa uwzględnij to na końcu. Możesz go dodać do kategorii Eksploatacja Motocykla. Zamykam.


Wróć do „Tutoriale”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Created by Matti from StylesFactory.pl modified by Moto-4t
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
phpBB Xmas © PhpBB3 BBCodes
modified by Prelude
©2010-2021 Moto-4t.pl