Witam
W końcu doczekaliście się poradnika na temat wymiany cylindra
Wybór cylindra:
Do tych silników jest sporo kitów tuningowych. Ceny ich zaczynają się od 60zł a kończą się na markowych które ceny wynoszą w granicach 400zł. Cylinder cylindrowi nie równy. Jakościowo są one różnie wykonane. Z tych markowych po zastosowaniu możemy uzyskać większą liczbę koni mechanicznych. Nie sugerujmy się więc opisami aukcji w których piszę że moc jaką możemy osiągnąć z nich to 5-7 koni mechanicznych. Wszystko zależy od kondycji motoru i prawidłowego dotarcia. Nie wierzmy w aukcje gdzie piszę pojemność cylindra 80 i 75ccm.
Sugerujmy się średnicą cylindra:
- Cylinder o średnicy 39mm ma pojemność 49,5ccm
- Cylinder o średnicy 43mm ma pojemność 60,0ccm
- Cylinder o średnicy 47mm ma pojemność 72,0ccm
Zazwyczaj w zestawie jest: cylinder, tłok, pierścienie, sworzeń, zabezpieczenie sworznia, uszczelki pod głowicę i cylinder.
Bardzo często są też one w zestawach wraz z głowicami - często nieuzbrojonymi.
Tzn. że do głowicy są dane tylko zawory i uszczelniacze zaworów.
W takim wypadku musimy ze starej głowicy przenieść:
- sprężyny zaworowe,
- dźwigienki zaworowe,
- podkładki
Nie jest to proces łatwy do wykonania.
Kilka porad dotyczących wymiany cylindra:
- Należy szczególnie uważać przy zakładaniu pierścieni na tłok aby ich nie połamać.
- Tłok należy wkładać napisem do góry.
- Przy ściąganiu zębatki rozrządu poluzowujemy napinacz rozrządu.
- Zawory regulujemy na zimnym silniku.
Przy uzbrajaniu głowicy:
- Przy zakładaniu nowych zaworów trzeba zwrócić uwagę na zabezpieczenia, ciężko je założyć, mogą wystrzelić i już nikt ich nie znajdzie.
- Popychacze zaworów są zakładane na tulejkach, są one gwintowane z jednej strony dla ułatwienia zakładania i wyjmowania.
Proces demontażu:
Utrzymaj miejsce pracy czystym i układaj zdejmowane części w uporządkowany sposób.
Przed pracą spuszczamy olej z silnika!
1. Odkręcamy wszystkie śrubki i nakrętki które zaznaczyłem na zdjęciach:
2. Zdejmujemy pokrywki:
3. Odkręcamy napinacz rozrządu i zębatkę łańcuszka rozrządu:
4. Wyjmujemy głowicę.
U góry widzimy zawór ssący, a na dole zawór wydechowy.
Podgląd na cylinder:
UWAGA! Tłok na tym zdjęciu jest założony odwrotna stroną. Znak IN powinien być skierowany ku zaworowi ssącemu!
5. Wyjmujemy "prowadnicę łańcuszka rozrządu" (kółko):
6. Wyjmujemy cylinder:
7. Zdejmujemy tłok z korbowodu:
Robimy to zdejmując zawleczkę która znajduje się na sworzniu.
Widok silnika:
Jeżeli uszczelka pod cylindrem jest w stanie dobrym to nie ma potrzeby jej wymieniać.
Jeżeli ją zdejmiemy, pamiętajmy aby ją ponownie założyć przed założeniem cylindra.
Pamiętajmy o ORINGU przy kanale płukającym głowicę - jeżeli go nie będzie będą wycieki oleju.
Koniec demontażu.
Proces montażu cylindra:
1. Zakładamy pierścienie na nowy tłok:
Informacje na temat pierścieni i ich zakładania
Zakładamy w kolejności:
- DOLNY - Zgarniający
- ŚRODKOWY - Ssący
- GÓRNY - Uszczelniający
2. Zakładamy oring pod cylinder - kanał płukający głowicę.
3. Zakładamy tłok na korbowód, zabezpieczamy zawleczką sworzeń.
Tłok zakładamy napisem do góry.
4. Zakładamy nowy cylinder:
Możemy delikatnie przesmarować olejem aby ułatwić sobie umieszczenie tłoku w cylindrze.
Robimy to bardzo ostrożnie aby nie uszkodzić pierścieni.
Pamiętamy aby przełożyć przez cylinder łańcuszek rozrządu.
(Dosuwamy do samych karterów)
(Przykręcamy cylinder do karteru - od strony łańcuszka rozrządu)
5. Przykręcamy prowadnicę łańcuszka rozrządu.
6. Zakładamy uszczelkę pod głowice, następnie zakładamy zębatkę łańcuszka rozrządu,
wsuwamy głowicę jednocześnie wkładamy zębatkę rozrządu do głowicy.
7. Ustawianie rozrządu
Po ustawieniu rozrządu wkręcamy napinacz rozrządu.
8. Gdy rozrząd mamy już dobrze ustawiony:
- Przykręcamy głowicę do cylindra.
- Zakładamy i przykręcamy pokrywki zębatki rozrządu i naprzeciwległą.
9. Regulujemy zawory
10. Zostało nam już tylko:
- Założyć pokrywkę głowicy i dokręcić dobrze na szpilkach. Uważamy aby nie przesadzić i nie urwać gwintu.
- Przykręcamy "korki" od zaworów.
- Przykręcamy króciec do głowicy.
11. Zostało nam podociągać śrubki i wlać na koniec olej do silnika.
Po założeniu wszystkiego i jak wszystko będzie dobrze, to po kilku dniach należy jeszcze raz dokręcić głowicę. Dla polepszenia szczelności - temperatura i ciśnienie robi swoje,
czyli rozluźnia wszystko.
Własność Moto-4t.pl, absolutny zakaz kopiowania.