W końcu się zebrałem do napisania tej bajki o napięciu. Zanim zaczniesz czytać to co ja tu napisałem to zrób sobie gar herbaty, kawy lub otwórz puszkę dobrego napoju bo trochę tego będzie, postaram się nie zanudzić Cię na śmierć.
Więc lecim.
CEWKI I REGULATORY
W naszych sprzętach mamy kilka rodzajów statorów, podzielić je można z grubsza:
- na statory z cewką świetlną z masą na obudowie (zmasowane)
- na statory z cewką świetlną odizolowaną od masy (niezmasowane)
- na statory BEZ cewki zasilającej moduł CDI
Zazwyczaj rodzaj statora można stwierdzić po kolorach kabli. Statory zmasowane mają przeważnie kolory przewodów od cewek ładujących żółty i biały, statory niezmasowane albo 2x biały lub 2x żółty lub też zółty i różowy. Stator bez cewki zasilającej moduł nie będzie posiadał czarnego kabla z czerwonym paskiem.
Jeżeli zdarzy się nam zakupić stator zmasowany zamiast niezmasowanego to przeważnie trzeba wymienić regulator napięcia ponieważ są dość znaczące różnice nie tylko w samych cewkach ale i budowie regulatorów.
W przypadku standardowego regulatora 4 pinowego do cewek zmasowanych napięcie z cewki leci na jeden odczep (żółty przewód z silnika) mostka prostowniczego wewnątrz regulatora, drugi odczep mostka jest podpięty do masy i już mamy prąd, którego napięcie jest kontrolowane przez układ biorący napięcie kontrolne z białego przewodu i na jego podstawie otwiera się na tranzystor zwierający cewkę z masą poprzez diodę Zenera i parę oporników lub tez nie.
Do cewek odizolowanych od masy mamy regulator 5 pinowy**. W jego przypadku początek i koniec cewek ładujących jest podłączony do mostka prostowniczego a napięcie kontrolne brane bezpośrednio z instalacji motocykla.
** ale jest również 4ro pinowy, w tedy najlepiej zakupić taki z kablami, on różni się od 5pinowego że odczep pomiarowo-kontrolny jest już wewnątrz regulatora spięty.
Regler 4ro pinowy do cewek niezmasowanych
Regler 5cio pinowy do cewek niezmasowanych
CZĘSTO PORUSZANY TEMAT NA FORUM - kupiłem 110-125ccm od crossa ze statorem na 2 cewkach i mało prądu
Problem ten nie dotyczy posiadaczy chopperka Łoś gdzie reflektor leci z prądnicy, ale przeważnie posiadaczy wszelakiej maści klonów Nekenów, Yankesów itp motocykli gdzie cały prąd brany jest z akumulatora na oświetlenie całego moto.
Nie wiedzieć czemu, prądnica potrafiąca uciągnąć H4 55W nie wydala.
Sposobów na to jest kilka, osobiście przerobiłem 3.
1 Odpinamy masę od regulatora , teraz regler robi za prostownik połówkowy a układ ograniczający napięcie nie działa.
EFEKT: jest lepiej ale prąd na styk, zalecam wymianę żarówki w lampie na 25W a wszystkie kontrolki na LEDy przerobić, niestety prostownik będzie często w użyciu.
2 Potrzebny będzie ściągacz do magneta i regulator do cewek niezmasowanych lutownica taśma izolacyjna ewentualnie koszulka termokurczliwa.
Wykręcamy stator z cewkami, lokalizujemy gdzie jest przykręcona masa cewki i ją odkręcamy (odlutowujemy) od pakietu. Lokalizujemy biały przewód odlutowujemy go od cewki i należy przewód przylutować do druta co był przykręcony (przylutowany) do masy. Drucik co był do białego należy zaizolować, TEN DRUCIK JUŻ NIE BĘDZIE POTRZEBNY. Otrzymujemy cewkę niezmasowaną.
EFEKT: mamy ładowanie które daje około 1,5A na akumulator przy 5500r.p.m. i 35W żarówce w lampie przedniej i normalnej żarówce z tyłu. Ja tak jeździłem jakiś czas, prostownik profilaktycznie podpinałem.
3 Efekt opisany na forum z wykorzystaniem podstawki na 6 cew statora 4ro cewkowego z zetki, reglera 5pinowego tokarki wiertarki.
viewtopic.php?t=7390
EFEKT: SZALEŃSTWO PRĄDU!! Ładowanie jak na oryginalnych 6ciu cewkach.
ALE nie do końca bo po czasie lubi paść cewka zasilająca CDI
KUPIŁEM PODSTAWKĘ NA 6 CEWEK WKRĘCIŁEM DO SILNIKA OD CROSSA A NIE MAM W OGÓLE PRĄDU
Problem z którym sam się spotkałem, winne temu jest MAGNETO. Przeważnie przy statorach 2 cewkowych magneto ma tylko 4magnesy. Aby to sprawdzić należy wykręcić magneto i jeśli jest blacha w środku to przejechać po jej obwodzie śrubokrętem. Kilkukrotnie nam go przyciągnie mocniej i w zależności ile jest magnesów to tyle razy.
Przy magnecie z 4ma magnesami i statorze z 6ma cewkami prąd płynie pomiędzy cewkami przez co fazy w cewkach się znoszą i ładowanie jest praktycznie zerowe.
Ratunkiem może być przeszczep magnesów albo magneta lub 3 sposób na ładowanie.
TROCHĘ O ZAPŁONIE
Przeważnie układ zapłonowy zasilany jest z osobnej cewki na statorze. Prąd z tej cewki idzie BEZPOŚREDNIO na moduł nie ma żadnych regulatorów napięcia po drodze. Zazwyczaj napięcie zasilania wynosi 90V-110V w zależności od obrotów. Jeżeli motocykl nam nie trzyma wolnych obrotów, biednie się zbiera i nierówno pracuje a przekopaliśmy już wszystko to radzę sprawdzić tą cewkę. Jeżeli nasze moto wyposażone jest w obrotomierz to będzie on również zaniżać jeśli padnie nam powyższa cewka.
PODSUMOWANIE + DROBNA RADA
Opisane powyżej przykłady wynikają z nabytego doświadczenia popartego wydaną kasą. Wszystkie przeróbki i modyfikacje z prądem testowałem przeważnie kilka dni do paru tygodni.
Jeśli ktoś uważnie śledzi forum na pewno zauważy ,że są to moje mądrości z kilkunastu tematów zebrane w całość.
Aktualnie używam 2 patentu na ładowanie i po wymianie reflektora na lampę od ZetKi na HS1 jestem bardzo zadowolony. Jeżeli ktoś posiada lampę na żarówki BA20 ,popularne w chińczykach bańki , niech nie stosuje pseudo halogenów na trzonek BA20. Po pierwsze nie posiadają homologacji a co najważniejsze nie dają dobrego światła i co najgorsze potrafią wypalić odbłyśnik, koszt lekcji 100 - 130 zł w zależności jaką lampę kupimy.
Wszelakie uwagi ,spostrzeżenia i zastrzeżenia mile widziane.
Własność Moto-4t.pl, absolutny zakaz kopiowania pod karą chłosty zużytym łańcuchem ucioranym w oleju .