• Administrator
  •  

    Pomóż nam utrzymać forum i wyłącz blokowanie reklam <moto>
     

139FMB obieg oleju

Masz jakiś problem ze swoją maszyną? Pisz a my postaramy się pomóc
wojti2001
Amator
Amator
Posty: 15
Rejestracja: wt 30 maja, 2017
Pojazd: Romet Ogar 125

139FMB obieg oleju

Postautor: wojti2001 » czw 30 sie, 2018

Panowie takie pytanie o obieg oleju w silniku 139fmb wersja Romet 124ccm. Ostatnio zatarł mi się sworzeń o czym pisałem wcześniej. Poskładałem wsio i powoli docierałem na postoju. Silnik chodził ok. 5min. Po tym czasie odkręciłem korki do regulacji zaworów i moje zdziwienie było przednie gdy okazały się całkiem suche (były wyczyszczone przezemnie przed skladaniem). Jako, że poziom oleju był dobry - świeżo wlany i max na bagnecie - odkręciłem fabryczną chłodniczkę oleju, bo moim zdaniem tamtędy płynie olej do głowicy. I tu znów się zdziwiłem, gdyż na odpalonym silniku miałem nadzieję, że będzie tam leciało sporo oleju co niestety się nie stało, jest tam całkiem sucho.
Teraz mam pytanie o dokładny obieg oleju w tym silniku. Z moich obserwacji wynika, że pompa oleju zanurzona jest w oleju. Tłoczy ona olej, który wychodzi z karteru małą dyszą obok dolnej szpilki od strony sprzęgła. Tam poprzez dziurę w uszczelce przechodzi do kanału w cylindrze i płynie dalej w kanale przez którą przechodzi szpilka glowicy. Na styku cylindra z glowicą w tym kanale mała uszczelka gumowa wraz z tulejką metalową. Następnie olej wpływa poprzez chłodniczkę w głowicy na wałek rozrządu i tam się rozbryzguje. Następnie całość spływa kanałem obok dolnej szpilki od strony iskrownika jak i poprzez łańcuszek rozrządu.
Czy mam rację ?? Rozumiem, że sworzeń wału smarowany jest rozbryzgowo. Czy po drodze tego obiegu oleju, olej przechodzi jeszcze przez sprzęgło (filtr odśrodkowy) czy to jest osobny obieg oleju ??
Zdarzyła się komuś awaria pompy oleju ?? Ogólnie w głowicy jest sucho. Chcę to wpierw zdiagnozować nim założę całkiem nowy wał, bo u mnie niestety jest do wymiany a nie chcę znów czegoś nowego zatrzeć.

Pozd


Awatar użytkownika
JOSEMORALES
Moderator
Moderator
Posty: 768
Rejestracja: sob 04 cze, 2016
Pojazd: YAMAHA XJ600N
Otrzymał podziękowań: razy

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: JOSEMORALES » pt 31 sie, 2018

A czy na pewno założyłeś dobrą uszczelkę na głowicy? Czy przypadkiem nie zatyka kanału olejowego?

wojti2001
Amator
Amator
Posty: 15
Rejestracja: wt 30 maja, 2017
Pojazd: Romet Ogar 125

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: wojti2001 » pt 31 sie, 2018

Uszczelka odpowiednia, sprawdzałem dokładnie czy otwór będzie widoczny i był.
Uszczelki kupiłem te:
https://motor-x.pl/uszczelka-gowicy-ogar-125-2,p.html
https://motor-x.pl/uszczelka-cylindra-ogar-125-2,p.html

Ogólnie według mnie po ściągnięciu chłodniczki to olej powinien tam ciec a tego brak. W weekend zdejmę całość i zobaczę czy gdzieś tam się olej pojawił. Pompę wyciągamy od strony sprzęgła to wiem, a czy ona jest na sztywno połączona z napędem od strony rozrządu czy tylko jest tam połączenie luźne ?

Awatar użytkownika
JOSEMORALES
Moderator
Moderator
Posty: 768
Rejestracja: sob 04 cze, 2016
Pojazd: YAMAHA XJ600N
Otrzymał podziękowań: razy

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: JOSEMORALES » pt 31 sie, 2018

Jeżeli tam jest poziomy 125 oryginalny rometowski to nie mam pojęcia, są dwie możliwości - pompa napędzana z wału lub z rozrządu. Z rozrządu napęd jest pod magnetem, pod taką okrągłą pokrywą i tam jest jak dobrze pamiętam plastkikowa zębatka napędzana łańcuchem rozrządu. A jak z wału to masz trybik na wale. W obu przypadkach przy zatrzymaniu tłoka w czasie jazdy można pozrywać ząbki w napędzie lub pompie. A jak dobrze kojarzę z innego wątku to zablokowało ci tłoka w czasie jazdy?

wojti2001
Amator
Amator
Posty: 15
Rejestracja: wt 30 maja, 2017
Pojazd: Romet Ogar 125

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: wojti2001 » sob 01 wrz, 2018

Tak zblokowało wał niestety poprzez zatarty sworzeń. Napęd raczej jest z zębatki od strony sprzęgła bo co prawda zębatka od strony magneta jest, ale według mnie ona robi tylko za prowadzenie łańcuszka rozrządu, bo przy ściągniętym cylindrze nie widzę ośki łączącej napęd od rozrządu do pompy. Jak dostanę nowy wał i pompę oleju to całość rozbieram i sprawdzę.
Tak to wygląda obecnie:

Obrazek

Widać, że kanalik, którym ma płynąć olej jest całkowicie suchy ...


grzejnik777
Przyjaciel Forum
Przyjaciel Forum
Posty: 443
Rejestracja: pt 02 cze, 2017
Pojazd: ogar
Otrzymał podziękowań: razy

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: grzejnik777 » ndz 02 wrz, 2018

Susza jak na pustyni

Awatar użytkownika
JOSEMORALES
Moderator
Moderator
Posty: 768
Rejestracja: sob 04 cze, 2016
Pojazd: YAMAHA XJ600N
Otrzymał podziękowań: razy

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: JOSEMORALES » pn 03 wrz, 2018

Jeżeli napęd jest od strony magneta to jest napędzany dodatkową plastikową zębatką przez łańcuch rozrządu.

wojti2001
Amator
Amator
Posty: 15
Rejestracja: wt 30 maja, 2017
Pojazd: Romet Ogar 125

Re: 139FMB obieg oleju

Postautor: wojti2001 » ndz 09 wrz, 2018

Dziś rozebrałem silnik w celu wymiany wału i całości winna będzie pompa oleju. Ogólnie pompa oleju zamontowana w moim silniku była chyba jakaś przed zmianowa, gdyż obecnie sprzedawana pompa jest trochę zmodyfikowana celem usunięcia usterki, która i u mnie się wydarzyła. Całość awarii pompy spowodowana jest zbyt krótkim trzpieniem całej pompy, którego nie da się zblokować od strony sprzęgła. Trzpieniek ten niby jest blokowany od wewnątrz, ale obudowa się wyciera i trzpień się wysuwa w stronę silnika powodując brak połączenia z elementem wirującym pompy. Nowa pompa jest zblokowana od strony sprzęgła, co uniemożliwia wysunięcia się trzpienia i braku smarowania ...

Obrazek

Obrazek



Wróć do „Pomoc”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości


Created by Matti from StylesFactory.pl modified by Moto-4t
Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Polski pakiet językowy dostarcza phpBB.pl
phpBB Xmas © PhpBB3 BBCodes
modified by Prelude
©2010-2018 Moto-4t.pl