W tym roku postanowiłem zrobić rewolucję elektryki w poczciwym ogarku. Wszyscy posiadacze sprzętu z silnikami konstrukcji hondy produkcji chińskiej narzekają na brak mocy z iskrownika, a wystarczy troszkę nakładu finansowego, nieco pracy i chyba najwięcej czasu, a można otrzymać szokujące rezultaty. Modyfikacja była robiona pod silnik Zongshen 125cc.
Moja przeróbka opierała się na wymianie iskrownika, magneta, instalacji, regulatora oraz dokupieniu dodatkowego reflektora na światła drogowe.
Iskrownik zakupiłem z pewnej aukcji allegro na 8 cewek, w tym 7 na ładowanie i 1 na zapłon. Koszt =57zł
Następnie iskrownik wysłałem prosto do serwisu elektronicznego do przewinięcia. Zlecenie było takie, aby utrzymać ilość zwoi, a jednocześnie zwiększyć o jak najwięcej grubość drutu. Koszt usługi=115zł
Magneto pod 8 cewek, średnica 89mm. Koszt=60zł
Regulator napięcia, srebrny tradycyjny od quada. Koszt=20zł
2 styczniki pod lampy. Koszt=20zł
Całkowity koszt ok. 270zł.
Okablowania już nie liczę.
Cała przeróbka polegała po prostu na wymianie powyższych części. Instalacja jest teraz troszkę inna, ponieważ regulator jest od innego motoru. Od kabla prądowego z prądnicy osobno podciągamy kabel na lampy oraz do regulatora napięcia. Po takim podłączeniu na żarówki idzie prąd o napięciu~12,8V oraz na akumulator~14,7V, reszta jest wysyłana na masę. Napięcia testowałem na 2 żarówkach H4=120W. Spory kłopot sprawia magneto, ponieważ jest od innego silnika, w związku z czym musiałem wycinać drugie wgłębienie na klin. Innym problemem są lampy w ogarze, które są zrobione z plastiku. Mimo przeróbki mocowań na H4 po 10min klosze oraz lustra zaczęły się topić. Moim wyjściem z sytuacji było zamontowanie 2 żarówek H6m 35W oraz dodatkowego reflektora na światła drogowe H3 55W.
Uwaga, są dwa typy regulatorów mimo tego samego wyglądu. Zakupiłem dwa, z czego jeden ściągał całą moc na akumulator. W tym przypadku trzeba pokombinować z rożnymi. Nie polecam również wyłączać lamp na chodzącym silniku, ponieważ regulator nie ma tak wysokiej wydajności i się grzeje, może ulec przepaleniu.
Dodam jeszcze, że po podłączeniu 2 żarówek 60W prosto do iskrownika bez regulatorka, osiągały one 16-17V przy 3 tys. obrotów silnika, więc potencjał jest duży. Myślę, że spokojnie na wyjściu jest ok. 150W.
Pozdrawiam
[center][/center]