Przedstawiam wam dzisiaj silnik lifan 120 monster potocznie nazywany lifan 125.
Od producenta:
Silnik: 125 cc 4 sów 1 cylinder, firma LIFAN
Chłodzenie: Powietrzem
moc: 8,6 KW (11,5KM) /8600+/- 5% obr/min
Prędkość maksymalna: około 100 km/h
Skrzynia biegów: 4 biegi manualne sprzęgło (1-N-2-3-4)
Maksymalny moment obrotowy: 8.8 N.m 7500-8000 tr/min
Kompresja: 10.1:1
średnica tłoka x skok: 54.0 x 54.0 mm
Rozrusznik: Nożny
Zapłon: CDI
Napięcie instalacji: 12 V
Gaźnik replika kei hin PD26 średnica króćca 26mm
filtr powietrza wysokiej jakości gąbkowy z ochronną otoczką zapobiegającą przesiąkania wody
Pojemność: 124,9 ml
silnik i gaźnik przystosowane do założenia i odpalenia
wolne obroty: 1300 +/- 100
w zestawie: silnik, gaźnik, filtr powietrza, moduł, cewka, drążek zmiany biegów, kopnik, zębatka 14t 420
Silnik bez homologacji
Dane techniczne (prawdziwe) podaje tylko te co producent podaje błędnie:
moc: 8,6KM /8100+/- 5% obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 8.8 N.m 7500-8000 tr/min
Kompresja: 9:1
średnica tłoka x skok: 52,4 x 55,5 mm
Pojemność: 120ccm
Wykonanie:
Silnik jest wykonany z materiałów dużo mocniejszych od tych stosowanych w silnikach 50ccm z łosia, zippa, czy jinchenga. Wykonanie podzespołów jest niezłe jak na silnik tej klasy
Minusy:
-nietypowy skok przez co trudniej jest znaleźć big bore kit, lecz można założyć cylek +tłok od lifana 138ccm (tak naprawdę ma pojemność 127ccm) bo ma skok 55,5mm i takim sposobem będziemy mieli tłok 54mm =127ccm tylko będzie trzeba kupić chłodnicę oleju koszt takiej przeróbki ok. 250zł
-Primary cluth (sprzęgło na wale) żywcem wzięte od 50ccm, samo sprzęgło jeszcze jakoś daje radę, lecz koła zamachowe nie daje rady i przy przebiegu 3tys. km już jest dość mocno wybite, przy silnikach o takiej mocy stosuje się sprzęgła na 5-6 tarczach umieszczone na kole zamachowym co również daje większą moc,
-tylko jedna cewka od świateł co skutkuje małym wytwarzaniem prądu, dla światła przedniego i tylnego jest wystarczające, lecz gdy podłączy się jeszcze jakieś urządzenia i kierunkowskazy będzie zbyt malo prądu, można to jeszcze naprawić za około 200-300zł kupując magneto i startor od lifana 140ccm
-niska kompresja która nie pozwala wykorzystać możliwości silnika
Plusy:
-replika hondy
-dość mocna skrzynia
-mocne kartery
-duże zawory (27/23mm)
-duży wałek zębatki zdawczej
-duży gaźnik w zestawie
-korki zaworów na 2 śrubki
-większy rozstaw szpilek od 110(daje nam to możliwość zalożenia tłoka 60mm, a w 110 54mm)
-tanie zestawy naprawcze
Ocena ogólna:
Jest to replika silnika hondy zn110, lecz ma większe zawory (honda 24/21) na zachodzie taki silnik jest wykorzystywany jako baza do tuningu podobnie jak i Lifan. Jeśli ktoś zbyt dużo nie wymaga od silnika i liczy się z częstym sprawdzaniem stanu oleju i częstym dokręcaniem śrubek to dobry silnik, lecz jeśli komuś jest "zawsze za mało" to nie polecam tego silnika, bo do tuningu trzeba zmienić sprzęgło na scondary cluth co wiąże się z kupnem nowej skrzyni (150zł) sprzęgła (150zł) kopniaka (50zł) pokrywy (130zł) wału (200zł) cylindra i tłoka (200zł) razem wychodzi nam około 900zł jakby do tego dodać cene za silnik wychodzi nam około 1700zł (koszt lifana 150) a tak naprawdę można kupić od razu lifana 140ccm i będziemy mieli to samo
Podsumowując: jest to dobry silnik który naprawdę polecam, bo większość nigdy by nawet nie pomyślała o takim tuningu tylko najwyżej o zmianie na większą pojemność. Cena w stosunku do zawartości zestawu i zastosowanych materiałów oraz mocy jest naprawdę dobra. Osobiście jak bym teraz kupował to pewnie wybrałbym lifana 140.
Recenzja napisana przez adro